Istilah
‘kesusasteraan’ atau ‘sastera’ merujuk kepada karya-karya lisan serta tulisan
yang disampaikan melalui bahasa dan berbagai-bagai alatannya. Terdapat banyak
takrifan mengenai sastera, salah satu sasterawan iaitu Za’ba (1931),
menggunakan perkataan karangan sebagai istilah karya sastera seperti puisi,
naratif dan esei. Sastera pada mulanya bergerak sebagai medium untuk membantu
masyarakat. Selain menjadi pengubat, sastera terus berfungsi untuk membantu
kehidupan manusia atau masyarakat. Termasuklah nilai-nilai dasar, kehalusan
cara berinteraksi antara manusia dan seni, memberi kesedaran dan pendedahan,
contohnya manusia yang disanjung dan baik serta pengetahuan yang melancarkan
perjalanan kampung dan negeri. Hal ini adalah untuk mementingkan unsur manfaat
dan faedah yang mungkin diperolehi daripada karya sastera seperti Hikayat Raja-Raja Pasai, Sejarah Melayu,
Hikayat Hang Tuah dan seterusnya. Dalam sastera, kita turut melihat
berbagai-bagai bentuk pengetahuan rohaniah dan praktikal untuk digunakan setiap
hari ataupun untuk dunia akan datang.
Walaubagaimanapun,
sastera pada masa kini semakin tidak mendapat perhatian dalam kalangan remaja
disebabkan wujud saingan antara sastera klasik dan juga sastera moden. Budaya
membaca masih lagi wujud cuma generasi kini lebih tertarik kepada bahan bacaan
yang mampu membuat mereka keluar daripada alam maya seperti buku-buku genre
indie. Pendedahan awal telah pun diberikan kepada pelajar-pelajar dengan
memperkenalkan pelajaran KOMSAS kepada pelajar sekolah menengah. Namun begitu,
pelajar-pelajar lebih tertarik kepada buku indie daripada buku sastera klasik
kerana ianya mengandungi isi yang sangat serius, serta mengandungi
perkataan-perkataan yang tidak mudah difahami dan membuatkan mereka berasa cepat
bosan. Tentu saja untuk melahirkan rasa minat dalam ilmu sastera melayu klasik
ini perlu kesedaran dan rasa ingin tahu yang kuat bagi menggalakkan seseorang
itu untuk terus membudayakan tabiat membaca.
Sastera bukan
sahaja berfungsi untuk meningkatkan daya intelektual ataupun meningkatkan daya
berfikir secara kritikal dalam kalangan masyarakat tetapi memberi pendedahan
serta kesedaran untuk membincangkan berbagai isu yang dibangkitkan. Secara kebiasaannya,
karya yang dihasilkan tidak ditulis secara terang-terangan oleh penulis dalam
mengkritik atau membahas isu tersebut namun penulis menggunakan teknik
tersirat. Sebagai contoh, diskriminasi terhadap wanita ditulis oleh Pramoedya
dan beliau membawa watak-watak wanita kerana cerita-cerita daripada wanita
tersebut mempunyai kaitan dengan mangsa-mangsa penindasan. Karya “Gadis Pantai”
menceritakan tentang seorang gadis belasan tahun yang dibawa keluar dari
kampung dan melihat dunia baharu, gadis tersebut menjadi keliru terhadap segala
yang dialaminya lalu tercetus berbagai persoalan eksistensial dan persoalan
tentang hak sebagai seorang wanita. Karya seperti ini memberi kesedaran
terhadap pembaca untuk menghargai sosok wanita, menghargai kewujudannya serta
memberi layanan yang terbaik.
Sastera rakyat
dalam dunia folklore amatlah penting bagi pendedahan seperti yang tertera di
atas kerana output positif yang disebarkan ini akan membantu dalam membentuk
sahsiah masyarakat. Bukan itu sahaja, cerita-cerita folklore dapat diambil
untuk kajian semula ataupun kaji dari bawah dalam usaha memberi penjelasan isu
tersebut serta kaitannya dengan persekitaran, sosial, politik serta ekonomi. Oleh
itu, penjelasan yang lebih terperinci akan mewujudkan persoalan-persoalan
baharu sekaligus mewujudkan formula baharu bagi menyelesaikan sesuatu isu dan membantu dalam pembangunan sosial, politik dan ekonomi.
No comments:
Post a Comment