dream. if its the only thing that makes u smile, then, dream

Thursday 17 October 2019

Puisi Bukan Menggurui


Puisi merupakan salah satu karya yang dihasilkan dari pelbagai tujuan seperti mengkritik dan juga meluah segala rasa yang tidak mampu diterjemah ke dalam abjad-abjad eksternal. Selain menjadi alat seni, puisi turut menjadi sebagai alat meditasi bagi penulis itu sendiri. Namun begitu, walaupun puisi digunakan sebagai salah satu medium untuk belajar dan mendalami jiwa tetapi ianya tidak bermaksud untuk penulis menjadi guru dalam tulisan mereka, menggunakan perkataan larangan adalah sama sekali menghilangkan nilai estetika puisi yang tinggi nilainya. Sebuah puisi yang penuh kata larangan bukanlah sebuah puisi, tetapi ianya berubah konstruk kepada kata-kata dakwah.

Dalam hal ini, puisi yang menggurui banyak terdapat dalam karya-karya yang bertemakan islamik. Para pendakwah menggunakan puisi sebagai medium dakwah mengajak manusia untuk terus berbuat kebaikan dan meninggalkan perkara-perkara terlarang. Setiap manusia adalah pendosa dan puisi-puisi dakwah hanya layak ditulis oleh seorang yang membenarkan kata-katanya.


Surah As-Syura ayat 226:

وَأَنَّهُمْ يَقُولُونَ مَا لَا يَفْعَلُونَ

Maksud: Dan bahwasanya mereka suka mengatakan apa yang mereka sendiri tidak mengerjakan(nya)?

Manusia yang menulis puisi dakwah namun tidak membenarkan kata dalam setiap dakwahnya tergolong dalam golongan yang munafik. Manusia yang memberi nasihat agar pembaca tidak meninggalkan solat sedangkan dia sendiri melakukan hal yang sama, menyeru manusia lain agar meninggalkan perkara terlarang tetapi penulis sendiri sedang menulis puisi dakwah sambil meminum berbotol-botol arak.

Surah As-Syura 227:

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ مَا ظُلِمُوا ۗ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ

Maksud: Kecuali orang-orang (penyair-penyair) yang beriman dan beramal saleh dan banyak menyebut Allah dan mendapat kemenangan sesudah menderita kezaliman. Dan orang-orang yang zalim itu kelak akan mengetahui ke tempat mana mereka akan kembali.

Maka, dalam sebuah penulisan puisi penulis perlu berhati-hati dalam berkata-kata walaupun wujudnya perkataan lingua franca. Sebuah puisi boleh sahaja mengandungi kata larangan tetapi tidak bertujuan untuk melarang, sebuah puisi boleh sahaja mempunyai kata-kata yang berkaitan dengan guru atau menggurui namun tidak bermaksud ianya ditulis semata-mata untuk menggurui.






No comments: